نسخه آزمایشی
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستائیان و عشایر

شیرکانی :
موفقیت صندوق در گرو اعتمادسازی بیمه پردازان است

به گزارش  روابط عمومی علی شیرکانی، سرپرست صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در دومین نشست هم‌اندیشی درباره سیاست‌های این صندوق، پس از استماع توضیحات مدیران استانی ایجاد گفتمانی مشترک را الزامی دانسته و گفت: «در حال حاضر قانون مجزا و آیین‌نامه اجرایی به‌روز شده وجود ندارد. گام اول برای این کار مطالعات تطبیقی اساسنامه‌ها و اسناد پشتیبان  است که برای تنظیم اساسنامه از گروه موسسه آینده‌پژوهی سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند خواهیم شد. در مورد آیین‌نامه اجرایی نیز چندین هفته است که در دستور کار قرارگرفته  و  بر اساس عنوان و اسم صندوق اصلاح گردیده است. آیین‌نامه اجرایی صندوق نیز باید بر اساس چارچوب‌های آماری و محاسبات اکچوئری تنظیم شود. سه کلمه اول «صندوق –بیمه - اجتماعی» ضرورت نام صندوق را به‌عنوان یک‌نهاد بیمه اجتماعی بیان می‌دارد؛ بقیه عناوین بکار رفته در آن نیز دامنه کاربرد و شعاع حمایتی صندوق را نشان می‌دهد.»

 

علی شیرکانی همچنین به توضیح درباره ساختار صندوق پرداخته و گفت:«صندوق ساختار بیمه‌ای دارد. در این ساختار هر کسی به‌اندازه سهم بیمه پردازی خود مورد حمایت قرارگرفته و به دلیل اختیاری بودن عضویت در صندوق، ماهیت تجاری به خود می‌گیرد. همچنین باید متوجه باشیم تجربه درمان و ارائه خدمات درمانی راه را برای ورشکستگی صندوق هموار خواهد کرد؛ هرچند که در ابتدا می‌تواند ابزار انگیزشی خوبی برای جذب بیشتر افراد باشد ولی در بلندمدت ابزاری برای ورشکستگی می‌شود. می‌توان گفت که ارایه خدمات درمانی برای صندوق بسیار مضر است. در بحث بیمه تکمیلی نیز باید اشاره شود که طبق تبصره 5 ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه و بند 2تبصره بند الف ماده 2 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی بیمه‌های تکمیلی کاملاً بر عهده بیمه پرداز است». وی افزود : « با توجه به اینکه نیروی انسانی در استان‌ها با این حجم کار پاسخگوی نیاز استان‌ نیست، اضافه کردن بیمه تکمیلی برشدت کمبود نیرو خواهد افزود. حتی همین تعداد نیرو در استان‌ها نیز فقط برای ارائه خدمات بیمه تکمیلی بیمه پردازان کافی نیست.»

 

 

 

سرپرست صندوق با اشاره به مسئله کارگزاری‌هاگفت: «درباره کارگزاری‌ها چندین نکته وجود دارد،نکته اول اینکه با توجه به اینکه دریافتی کارگزاری‌ها مناسب نیست ولی آن را نمی‌توان با افزایش نرخ جبران نمود، باید با دیگر راه‌های جایگزین این مسئله را مرتفع کنیم. برای ارائه راه‌حل، کارگروهی با حضور مدیران استانی  ایجاد شود تا حداکثر امور برای حفظ منافع کارگزاری‌ها انجام پذیرد و بتوانند بهتر و حرفه‌ای‌تر عمل کنند.» وی همچنین در خصوص تنظیم قرارداد کارگزاری‌ها گفت: «حتماً باید محلی برای تأیید مدیر استان جانمایی شود. از امروز کلیه قراردادهای کارگزاری‌ها باید با امضا و تأیید مدیر استان همراه باشد. نکته بعدی در باب کارگزاری‌ها این است که از بحث کارگزاری‌های دوشغله (دهیاری‌ها و ...)به سمت کارگزارهای تخصصی برویم.»

 

 

شیرکانی مباحث مربوط به برندینگ، صندوق را نیازمند اقدامات و تصمیم‌گیری‌های اساسی دانسته و گفت: «گزارش‌های ارائه‌شده نشان می‌دهد که تا اعتماد کامل مردم به صندوق فاصله داریم و خیلی از افراد صندوق را به‌عنوان یک‌نهاد دولتی نمی‌شناسند. 

 

 

وی ادامه داد :«ایجاد انبار متمرکز برای جمع‌آوری پرونده‌های استان‌ها و اسکن مدارک زمینه‌های لازم برای ساماندهی، جمع‌آوری و لاغر سازی پرونده‌ها است. همچنین در مورد صدور کارت بیمه نیازمند این هستیم که در حال حاضر روند قبلی را ادامه دهیم.ایجاد زمینه‌های همکاری با بیمه سلامت برای ارائه خدمات جزئی به بیمه پردازان صندوق می‌تواند زمینه‌هایی را برای استفاده تبلیغاتی و هم بالا بردن اعتماد مردم به صندوق به همراه داشته باشد». 

 

 

او در پایان گفت : با توجه به صدور رای به نفع صندوق از سوی  وزارت کار در انتقال سوابق بیمه ای و با تغییر نگاه و رویکرد در تأمین اجتماعی می‌توان امیدوار بود  انتقال این سوابق در زمان کوتاه‌تری انجام پذیرد.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


| شناسه مطلب: 2971

تعداد بازدید: 661 | آخرین بازدید:






نظرات کاربران