صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستائیان و عشایر
مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان مطرح کرد؛

پروژه‌های محلی بدون مشارکت جامعه محلی موفق نمی‌شود

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان گفت: یکی از دلایل عدم موفقیت برخی از پروژه‌های محلی عدم همراهی و مشارکت نیروهای محلی است.

به گزارش روابط عمومی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، ندا شمس گفت: بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان با رویکرد ترویج و توسعه کارآفرینی با هدف ترویج و توسعه کسب‌وکار و کارآفرینی در بین زنان، جوانان، نوجوانان و سازمان‌های مردم‌نهاد محلی، همچنین نهادسازی در گستره جغرافیایی ایران با اولویت ترجیحی مناطق کم‌برخوردار (به خصوص سیستان و بلوچستان، خوزستان، و خراسان جنوبی) از سال 84،  در زمانی که اکثر افراد جامعه فکر می‌کردند که باید آینده شغلی خود را در مسیر اشتغال مزد بگیری دنبال کنند، آغاز به فعالیت کرد تا ترویج کند که می‌توان با اتکا و شناخت توانایی‌های خود و جامعه کسب و کارهایی را راه اندازی کرد و یا در برخی کسب و کارها شراکت کرد.

وی ادامه داد: تاکید برفعالیت درحوزه زنان نیز با همین نگاه بود، به دلیل آنکه زنان همواره در اشتغال کشور سهم کمی داشتند و این به نگاه خود زنان و همچنین نگاه جامعه بازمی‌گردد. بنابراین سعی کردیم که عمده فعالیت‌های خود را با تاکید  بر زنان و جوانان درپیش گیریم دو قشری که نیاز به توجه ویژه داشته و لازم بود برنامه­های مشخصی برای آن­ها در نظر گرفته شود. همچنین بنیاد دارای مقام مشورتی سازمان ملل است و از معدود سمن­هایی است که توانست مقام مشورتی خود را سال گذشته تمدید کند و از همین طریق توانست در سازمان ملل سه برنامه یا رویداد داشته باشد.

 

شمس با اشاره به سه پروژه اصلی بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان گفت: اتاق کارآفرینی مدارس پروژه‌ای است که در راستای ترویج روحیه کسب‌وکار و کارآفرینی بین دانش‌آموزان در کنار تحصیل و مهارت‌آموزی در سال 189 شکل گرفته‌است. در این طرح به دنبال ایجاد نگرش در دانش‌آموزان هستیم که به آنها کمک کنیم خود را بهتر بشناسند و باور کنند آینده آنها فقط در دانشگاه نیست و با شناخت توانایی­ها و قابلیت­های خود و محیط­شان می­توانند آینده خود را جور دیگر رقم بزنند.

وی توان‌افزایی جوانان با رویکرد کسب‌وکار را پروژه دیگر بنیاد نام برد و گفت: هدف این طرح آگاه‌سازی و آشنایی عمومی جوانان با مفاهیم کسب‌وکار و کارآفرینی، فرصت‌های مناطق خود، فرآیند شکل‌گیری کسب‌وکار، همچنین کشف استعدادها و پرورش ایده‌های نو و در نهایت توسعه کسب‌وکارهای پایدار است و برای جوانان مستعد صاحب ایده یا صاحب کسب‌وکارهای نوپا به ویژه در میان زنان و جوانان مناطق کم‌برخوردار که منابع، دانش و اطلاعات لازم برای ایجاد یا توسعه کسب‌وکار خود را ندارند، تعریف شده است.

شمس ادامه داد: طرح توسعه جامعه محلی نیز یکی دیگر از پروژه­های بنیاد است که این طرح نیز در مناطق کمتر‌برخوردار، روستایی و حاشیه شهرها اجرا می‌شود، دراین طرح از طریق توان‌افزایی بانوان، تشکیل گروه‌های خودیار و ایجاد صندوق‌های پس انداز خرد کمک می‌کنیم تا بتوانند کسب‌وکاری متناسب با توانایی‌های خود راه‌اندازی کنند.

 

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان ادامه داد: ایجاد نهادهای محلی با محوریت زنان بومی از اهداف اصلی طرح توسعه جامعه محلی است که خانه هدی زاهدان نمونه موفق آن است.  این طرح در سال 1390 و با 60 نفر از زنان محلی محله شیرآباد زاهدان و در قالب 4 گروه خودیار و ایجاد صندوق پس انداز خرد آغاز شد و سوزن دوزی به عنوان محور فعالیت اقتصادی گروه با اتکا به توانایی محلی و ظرفیت­های منطقه قرار گرفت، لازم به ذکر است در آن زمان به سوزن دوزی به اندازه امروز پرداخته نشده بود. در سال 93 با توجه به پایدار شدن گروه­ها و نیز آموزش­هایی که منجر به توسعه ظرفیت فردی و گروهی زنان عضو گروه­های خودیار شده بود، به این نتیجه رسیدیم که لازم است آموزش­های بیشتر به اعضا گروه ارائه شود و محیطی کارگاهی برای سازمان­یافته­تر شدن فعالیت­های تولیدی­شان و نیز بهبود کیفیت محصولات­شان ایجاد شود و از این رو نهاد "خانه هدی" در خرداد ماه همان سال با مدیریت زنان محلی و همراهی خیرین بومی و غیربومی ایجاد شد. درسال 95 این کارگاه به عنوان یک سمن  فعال درحوزه زنان در استانداری سیستان و بلوچستان ثبت شد و در حال حاضر در گسترش طرح توسعه جامعه محلی در4 محله حاشیه‌ای زاهدان، کمبِ چابهار، نگورِ دشتیاری به عنوان تسهیلگر بنیاد همراهمان هستند..

وی ادامه داد: در توسعه جامعه محلی، به ایجاد کسب و کارهای گروهی تاکید داریم، زیرا در گروه‌ هم‌افزایی شکل می گیرد و تقسیم کار وجود دارد و افراد در نبود دیگری همدیگر را حمایت می‌کنند. در گروه افراد با توانایی، ایده‌ها و نگاه‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار می گیرد که موجب هم افزایی بیشتر می شود.

 

شمس با بیان اینکه ما در همه پروژه‌های خود به همکاری نیروهای بومی در جلب مشارکت جامعه محلی اعتقاد داریم، گفت: پروژه‌های محلی بدون همیاری مردم محلی موفق نمی‌شوند، در حالی­که پروژه‌هایی که با  رویکرد مشارکتی پیش می­روند موفق و پایدار خواهند بود. تسهیلگر به عنوان یک فرد یا گروه می‌تواند این تعاملات با جامعه هدف را ایجاد کند، در بنیاد به موضوع تسهیلگری در پروژه‌های جماعت محور و برنامه‌ریزی مشارکتی باور داریم و این افراد و نهادها می­توانند به عنوان تسهیلگران بومی در منطقه فعالیت­های پروژه­ها را ادامه دهند.

وی درخصوص نقش نهادهای محلی درتوسعه مناطق روستایی و کم برخوردار نیز گفت: درهر فرایند اجتماع محوری باید یک نهاد محلی ایجاد شود و یا اگر وجود دارد تقویت شود ممکن است آن نهاد محلی یک شخص یا یک گروه محلی مانند مسجد، مدرسه، افراد عضو یک گروه ، معتمد محلی و از این دست باشد.

شمس افزود: مثلا در مورد بنیاد دفتر ما در تهران بوده و  پروژه‌هایمان در دورترین نقاط کشور است،  همراهی نیروهای بومی به پایدار شدن پروژه­های­مان کمک خواهد کرد و اگر روزی ما از آن منطقه خارج شدیم پروژه متوقف نخواهد شد و به فعالیت خود ادامه خواهد داد. با وجود نیروهای محلی فعال در هر طرح، روند جلب اعتماد جامعه محلی راحتتر شکل می­گیرد و جامعه محلی نیز پروژه را از خود می­بیند، یکی از دلایل عدم موفقیت پروژه­های اجتماعی آن است که جامعه محلی پروژه را از آن خود نمی بیند و به محض خارج شدن مجری از منطقه پروژه نیز متوقف می­شود.   بنابراین زمانی که جامعه محلی به این باور برسند که قرار است نیروهای محلی در طرح تقویت شوند بهتر با طرح همراه می‌شوند.

 

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان درخصوص نقش زنان در پیشرفت و توسعه مناطق روستایی نیز گفت: زنان نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه جامعه به ویژه در مناطق کم‌برخوردار دارند و با آنکه همواره نقش بسیار پررنگی در معاش خانواده دارند، اما کمتر به آن توجه شده و مسئله کسب‌وکار آنها به عنوان مورد حاشیه‌ای دیده شده است.

وی ادامه داد: زنان نقطه کانونی خانواده هستند و با تاکید بر نقش زنان در تربیت و آموزش فرزندان که در نهاد خانواده شکل می­گیرد  و نقشی که زنان به عنوان همسر در خانواده دارند این اهمیت دو چندان می­شود. لازم است توانایی‌های بانوان  دیده شده و متناسب با نیازهای موجود شرایط رشد و شکوفایی آن­ها فراهم شود و نقش فعالِ زنان در این روند شناخت در نظر گرفته شود. مثلا در حوزه صنایع دستی و تولیدات روستایی زیرساخت های لازم فراهم شود، مواد اولیه برای تولیدات و کسب‌وکارهای آنها در دسترسشان باشد، همچنین به موضوع بازار در این خصوص اهمیت ویژه­ای داده شود و دسترسی­های بازار به ویژه با رویکردهای جدید مانند دسترسی به بازارهای اینترنتی، باید برایشان فراهم شود، تا بتوانند به اشتغال و کسب درآمد بپردازند و در تامین معاش خانواده نقش بهتری داشته باشند

 




مطالب مرتبط

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستبافت مطرح کرد؛

امیدواریم با سیاستگذاری‌های جدید زمینه ایجاد مهاجرت معکوس را فراهم کنیم بیمه هنرمندان مهمترین همکاری دو صندوق بیمه اجتماعی و توسعه صنایع دستی است
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستبافت مطرح کرد؛

امیدواریم با سیاستگذاری‌های جدید زمینه ایجاد مهاجرت معکوس را فراهم کنیم/ بیمه هنرمندان مهمترین همکاری دو صندوق بیمه اجتماعی و توسعه صنایع دستی است

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستبافت گفت: مهمترین همکاری که با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان داریم موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی و بافندگان عزیزمان است که در چند سال اخیر یکی از دغدغه‌های هنرمندان عزیزمان است.

|

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی اعلام کرد؛

اسامی مشمولان طرح پوشش بیمه‌ای یک میلیون و 400 هزار خانوار درحال پایش است
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی اعلام کرد؛

اسامی مشمولان طرح پوشش بیمه‌ای یک میلیون و 400 هزار خانوار درحال پایش است

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی درخصوص زمان اجرایی طرح پوشش بیمه‌ای گفت: تفاهمنامه‌های مربوطه با سازمانهای ذی‌ربط منعقد شده است و اسامی مشمولان طرح پوشش بیمه‌ای یک میلیون و 400 هزار خانوار درحال پایش است.

|

حسن روحانی:
دغدغه ما تمام مردم ایران اعم از شهری و روستایی حتی در دورترین روستاهای کشور است

حسن روحانی:
دغدغه ما تمام مردم ایران اعم از شهری و روستایی حتی در دورترین روستاهای کشور است

رئیس جمهور گفت: براساس آمارها بیمه روستاییان و دریافت مستمری آنها قبل از این دولت حدود 650 هزار نفر بود که این میزان تا اوایل سال جاری به بیش از یک میلیون و 278 هزار نفر رسید.

|

نظرات کاربران