در راستای اجرایی نمودن بند 4 مصوبه سی و نهمین جلسه هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای تابعه مورخ 31/02/1392 و مصوب جلسه 499 مورخ 03/11/1400 هیئتمدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، بدینوسیله ضوابط و مقررات پرداخت کمکهزینه کفنودفن به وراث بیمهشده متوفی مشمول، فاقد بازمانده واجد شرایط دریافت مستمری وفق این بخشنامه تعیین و ابلاغ میگردد. واحدهای اجرائی بهویژه کارگزاریها و مدیریتهای استانی مکلفاند با رعایت دقیق ضوابط و مقررات مندرج در این بخشنامه نسبت به پذیرش و بررسی درخواست متقاضیان اقدام، و پس از فراهم شدن فرآیند مکانیزه مربوطه در سامانه سبا تا پایان سال جاری و از ابتدای سال 1401 نسبت به ثبت و تأیید درخواستها در سامانه اقدام نمایند.
بیمهشدگانی که از بابت فوت آنها کمکهزینه کفنودفن پرداخت میشود:
مبلغ قابل پرداخت از بابت کمکهزینه کفنودفن:
مبلغ قابل پرداخت کمکهزینه کفنودفن، حداکثر معادل مجموع حق بیمههای پرداختی سهم بیمهشده در سطحی که مجاز به بیمه پردازی بوده است در پنج سال آخر منتهی به تاریخ فوت.
مشمولین دریافت کمکهزینه کفنودفن بیمهشده اصلی متوفی
درخواست کمکهزینه کفنودفن با اولویت اولاد ارشد و در غیر این صورت، درخواست پدر و در غیر این صورت، درخواست مادر امکانپذیر میباشد.
تاریخ اجرا:
کمکهزینه کفنودفن به آندسته از بازماندگان و وراث قانونی بیمهشده متوفی تعلق میگیرد، که تاریخ فوت بیمهشده اصلی متوفی از مورخ 03/11/1400 به بعد باشد.
مدارک موردنیاز:
ضمن تأکید بر رعایت موارد مذکور، مبلغ کمکهزینه کفنودفن، یکبار و بهطور مقطوع و بدون توجه به میزان هزینههای انجامشده توسط خانواده متوفی، محاسبه و پرداخت میگردد.
لازم به ذکر است معاونت بیمهای و هماهنگی امور استانها و معاونت توسعه مدیریت و برنامهریزی مکلفاند به نحوی برنامهریزی نمایند تا فرآیند مکانیزه مربوطه، از ابتدای سال 1401 قابل بهرهبرداری باشد.
مسئولیت حسن نظارت و اجرای این بخشنامه بر عهده معاونتها، ادارات کل تخصصی حوزه بیمهای، اداره کل فناوری اطلاعات، اداره کل امور مالی، مدیریت استانها و مؤسسات کارگزاری صندوق در سراسر کشور میباشد.
مدیریت استانها موظفاند این بخشنامه را به نحو مقتضی به اطلاع کارگزاران صندوق در استان و بیمهشدگان برسانند.