پیرو ابلاغ سند برنامه عملیاتی سال 1400 صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به شماره 10232/د/00 مورخ 11/01/1400، در راستای بهبود فرایندها و تفویض فرایندهای اجرایی به مدیریتهای استانی و مؤسسات کارگزاری و بهمنظور تسهیل و تسریع در خدمترسانی به بیمهشدگان و ذینفعان صندوق، جلب رضایت حداکثری ایشان و همچنین تقویت جایگاه اداری واحدهای اجرایی و عملیاتی صندوق، استانها و مؤسسات کارگزاری عناوین و موارد ذیل در دستور کار قرار گیرد:
الف) مقررات زدایی در حوزه نامنویسی و عضویت مشمولین:
با عنایت به مکانیزه شدن ثبتنام بیمهشدگان جدید و ثبت اطلاعات مربوط به فرم نامنویسی بیمهشدگان توسط مؤسسات کارگزاری در سامانه بیمه اجتماعی”سبا” و اخذ استعلام از سامانه ثبتاحوال و دسترسی برخط همه کاربران به اطلاعات موردنیاز فرم مربوطه، از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل نیاز به اخذ پرینت فرم نامنویسی و بارگذاری مجدد آن در سامانه سبا نبوده و تکمیل اطلاعات دقیق صفحه مربوط به فرم نامنویسی و ثبت گزینه تأیید توسط کارگزار مربوطه در حکم تأیید اطلاعات موردنیاز میباشد.
اداره کل فناوری اطلاعات موظف است برای ثبتنام کنندگان و بیمهشدگان جدید امکان چاپ فرم نامنویسی (با کد شماره 641) و بارگذاری آن در سامانه سبا را غیرفعال نماید و نیازی به اسکن و بارگذاری فرم مذکور در گردش فرآیندهای بیمهای برای بیمهشدگانی که از تاریخ 01/01/1395 تحت پوشش صندوق قرارگرفتهاند نداشته باشند.
ب) تفویض امور مرتبط با حوزه نامنویسی بیمهشدگان:
اطلاعات هویتی بیمهشدگان |
1- ویرایش، اصلاح و تغییر نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، جنسیت، تاریخ تولد و تمامی اطلاعات بیمهشده اصلی و افراد تبعی که از طریق سازمان ثبتاحوال قابلاستعلام مجدد میباشد:
– دسترسی فوق برای مؤسسات کارگزاری و مدیریتهای استانی صندوق در سامانه «سبا» ایجاد گردد.
– توجه گردد ملاک برقراری تعهدات بلندمدت، تاریخ تولد بیمهشده در زمان ثبت فرم نامنویسی در سامانه بیمه اجتماعی صندوق میباشد.
2- ایجاد دسترسی جهت حذف، اضافه و ویرایش اطلاعات افراد تبعی برای مؤسسات کارگزاری و مدیریتهای استانی صندوق.
3- ایجاد امکان ویرایش، اصلاح و تغییر اطلاعات هویتی که از طریق سازمان ثبتاحوال قابلویرایش نمیباشد منجمله، محل صدور، محل تولد، تحصیلات بیمهشده اصلی و افراد تبعی برای مؤسسات کارگزاری و مدیریتهای استانی صندوق.
– دسترسی مندرج در بند (1) و (2) صرفاً جهت تغییر اطلاعات هویتی افراد تبعی بیمهشدگانی است که در وضعیت متقاضی دریافت مستمری و یا مستمریبگیر نباشند.
اطلاعات سکونتی بیمهشدگان |
1-ایجاد دسترسی جهت تغییرات مربوط به آدرس محل سکونت و محل کار بیمهشده اصلی:
کلیه تغییرات با امکان ثبت درخواست تغییر و بارگذاری مدارک و ضمایم موردنیاز در سامانه «سبا» و صرفاً با تأیید مدیریتهای استانی صندوق ممکن خواهد بود.
مدیریتهای استانی صندوق میتوانند رأساً با بارگذاری مدارک و ضمایم قانونی موردنیاز در سامانه «سبا» نسبت به تغییر آدرس محل سکونت و محل کار بیمهشده اقدام نمایند.
پس از ثبت درخواست تغییر آدرس محل سکونت و یا محل کار، فرم مربوطه جهت تأیید توسط مراجع ذیصلاح توسط کاربر تغییردهنده چاپ و در اختیار بیمهشده قرار گیرد تا مجدداً در سامانه بارگذاری گردد.
مؤسسات کارگزاری و مدیریتهای استانی میبایست جهت تغییرات محل سکونت و محل کار بیمهشدگان بر اساس فرم نامنویسی و یا گواهی تأییدیه سکونت و اشتغال اقدام به اعمال تغییرات به شرح ذیل نمایند:
2-ایجاد دسترسی جهت تغییرات مربوط به کد پستی محل سکونت / شماره تلفن ثابت / شماره تلفن همراه:
مؤسسات کارگزاری و مدیریتهای استانی میبایست تغییرات را بر اساس قبوض آب، برق، گاز و تلفن و یا اظهار بیمهشده اعمال نمایند.
اطلاعات مربوط به نوع بیمهشده/ مقام تأییدکننده/ شغل |
1-ایجاد دسترسی جهت تغییر نوع بیمهشده و مقام تأییدکننده:
کلیه تغییرات مربوط به نوع و مقام تأییدکننده بیمهشده با ثبت درخواست تغییر و بارگذاری مدارک و ضمایم موردنیاز توسط مؤسسات کارگزاری و صرفاً با تأیید مدیریتهای استانی صندوق میسر خواهد بود.
مدیریتهای استانی صندوق میتوانند رأساً با بارگذاری مدارک و ضمایم قانونی موردنیاز در سامانه سبا نسبت به تغییر نوع و مقام تأییدکننده بیمهشده اقدام نمایند.
پس از ثبت درخواست تغییر نوع و مقام تأییدکننده بیمهشده، فرم مربوطه جهت تأیید توسط مراجع ذیصلاح توسط کاربر تغییردهنده چاپ و در اختیار بیمهشده قرار گیرد تا مجدداً در سامانه بارگذاری گردد.
2-ایجاد دسترسی جهت تغییر شغل بیمهشده:
مؤسسات کارگزاری و مدیریتهای استانی میبایست جهت تغییرات شغل بیمهشده اصلی بر اساس فرم نامنویسی، گواهی اشتغال و اظهار بیمهشده اقدام به اعمال تغییرات نمایند.
تغییرات مربوط به شغل بیمهشده با ثبت درخواست تغییر و بارگذاری مدارک و ضمایم موردنیاز توسط مؤسسات کارگزاری و صرفاً با تأیید مدیریتهای استانی صندوق ممکن خواهد بود.
مدیریتهای استانی صندوق میتوانند رأساً با بارگذاری مدارک و ضمایم قانونی موردنیاز در سامانه سبا نسبت به تغییر شغل بیمهشده اقدام نمایند.
* نکات مهم و کلیدی:
ج) مقررات زدایی در حوزه انتقال حق بیمه و کسور بازنشستگی از صندوق به سایر صندوقها:
بهمنظور مقررات زدایی، تسریع و تسهیل در فرایند انتقال حق بیمه و کسور بازنشستگی بیمهشدگان تحت پوشش صندوق به سایر صندوقهای بیمهای، تصمیمات ذیل از تاریخ ابلاغ در فرایند مذکور در دستور کار قرار گیرد:
د) تسهیل و تسریع در شناسایی و عضویت کشاورزان غیر ساکن در روستا:
در اجرای تبصره ذیل مادهواحده اصلاح بند د ماده (3) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی- مصوب 19/7/1391- مبنی بر گسترش پوشش بیمهای صندوق در بین کشاورزان غیر ساکن در روستا و همچنین حذف هرگونه عوامل بازدارنده در نحوه شناسایی و اخذ تأییدیه اشتغال کشاورزان، ارائه بیمهنامه معتبر صادره توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی جهت احراز اشتغال دارنده بیمهنامه در مشاغل کشاورزی با رعایت موارد ذیل موردپذیرش میباشد:
مسئولیت نظارت و حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده معاونتها، ادارات کل تخصصی ذیربط، مدیریتهای استانی و مؤسسات کارگزاری صندوق در سراسر کشور میباشد.