در راستای اجرایی نمودن ماده 5 آئیننامه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مصوب 12/11/1383 و اصلاحیه 12/04/1384 هیات وزیران که مقرر میدارد ” نقلوانتقال سوابق پرداخت حق بیمه بیمهشدگان مشمول این آئیننامه به صندوقهای بیمهای دیگر و بالعکس تابع قوانین و مقررات مربوط به نقلوانتقال بین صندوقها خواهد بود ”
با امعان نظر به قوانین، ضوابط و مقررات مربوط به نقلوانتقال کسور بازنشستگی و حق بیمه بین صندوقهای بیمه اجتماعی مصوب مجلس شورای اسلامی به شرح زیر:
الف: قانون نقلوانتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی مصوب 27/03/65
ب: قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی مصوب 27/10/66
پ: قانون نحوه تأثیر سوابق خدمت غیردولتی در احتساب حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری کارکنان دولت مصوب 19/02/72
و در راستای عملیاتی نمودن بند (1) مصوبه جلسه 324 مورخ 11/10/1396 هیات مدیره صندوق در خصوص شرایط و نحوه محاسبه مابهالتفاوت کسور بازنشستگی و حق بیمه از سایر صندوقهای بیمه اجتماعی به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، بیمهشدگانی که درخواست نقلوانتقال کسور بازنشستگی و حق بیمه از سایر صندوقهای بیمه اجتماعی (بهاستثناء صندوق بیمه اجتماعی بازنشستگی نیروهای مسلح) به این صندوق را دارند بدواً میبایست به کارگزاری صندوق مراجعه و نسبت به تکمیل و امضاء فرم درخواست نقلوانتقال کسور بازنشستگی و حق بیمه وفق بند 3 ماده 2 قرارداد بیمه اجتماعی فیمابین صندوق و بیمهشده که با استناد به ماده 3 ضوابط اجرائی ماده 6 آئیننامه صندوق مصوب 17/02/1384 شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی میباشد به شرح ذیل اقدام نمایند.
گام اول: ثبت درخواست توسط کارگزاری
بدواً کارگزاری میبایست نسبت به ثبت مکانیزه درخواست نقل کسور بازنشستگی و حق بیمه بیمهشده متقاضی با ورود به سامانه سبا و از نوارابزار بالای صفحه اصلی، منوی درخواستها گزینه “درخواست نقل سابقه” را انتخاب و پس از وارد نمودن شماره بیمه، کلید انتخاب را کلیک نماید سپس نسبت به تکمیل اطلاعات مربوط به فیلدهای نام سازمان / صندوق بیمهای مبدأ و شعبه مربوطه، شماره بیمه صندوق / سازمان مبدأ و تاریخ شروع و پایان سوابق موردادعای بیمهشده (خود اظهاری) اقدام و در پایان کلید ذخیره و بستن را کلیک مینماید. کارگزاری پس از ثبت و ذخیره فرم درخواست نقل کسور بازنشستگی و حق بیمه، نسبت به پرینت فرم درخواست، اخذ امضاء و اثرانگشت بیمهشده، اسکن و ثبت آن از طریق گزارش “تکمیل مدارک انتقال و سوابق خارجی“ با کد 531 در سامانه سبا اقدام و از طریق همین گزارش نسبت به تأیید و ارسال درخواست نقل کسور بازنشستگی و حق بیمه به کارشناس مدیریت استان اقدام مینماید. تبصره: کارگزاری موظف و مکلف است اصل فرم درخواست نقل کسور بازنشستگی و حق بیمه را که دارای امضاء و اثرانگشت بیمهشده متقاضی میباشد را پس از اسکن و بارگذاری در سامانه سبا، بهصورت فیزیکی نیز برای مدیریت استان ارسال تا در پرونده بیمهشده درج و بایگانی شود. |
گام دوم: بررسی و تأیید کارشناس استان
در این مرحله کارشناس مدیریت استان از پنل دفاتر استانی، بخش نقل سوابق گزارش “درخواستهای ثبتشده” کلید جستجو را کلیک کرده کلیه درخواستهای ثبتشده را مشاهده و نسبت به بررسی، کنترل و تأیید هر یک از شماره بیمهها با زدن کلید “تأیید و ارسال به مدیر استان” اقدام به درخواست ثبت و صدور نامه اعلام مدت و میزان سوابق (ریز سوابق)، مبلغ حق بیمه قابلانتقال و سایر مستندات لازم از سازمان / صندوق بیمهای مبدأ مینماید.
در صورت عدمتأیید درخواست کسور بازنشستگی و حق بیمه توسط کارشناس استان به دلیل مغایرت قانونی و یا نقص در مدارک، مراتب را از طریق ” کلید عدمتأیید و ارجاع به کارگزاری” با ذکر نواقص به کارگزاری جهت رفع نقص و ایراد قانونی و یا مختومه نمودن درخواست به کارگزاری اعاده مینماید.
گام سوم: تأیید و ارسال درخواست به صندوق / سازمان بیمهای مبدأ
مدیر استان از طریق گزارش ” درخواستهای در انتظار صدور نامه“ و با کلیک بر روی دکمه جستجو کلیه درخواستهای بیمهشدگان متقاضی نقل کسور بازنشستگی و حق بیمه را مشاهده و با کلیک بر روی هر یک از شماره بیمهها، نسبت به ثبت و صدور نامه مربوط به هر یک از درخواستها اقدام مینماید. پس از ثبت و صدور نامه، کارشناس استان میبایست از طریق گزارش “درخواستهای ثبتشده “ نسبت به اخذ پرینت از نامه و ممهور نمودن آن به مهر مدیریت صندوق در استان و ارسال آن برای صندوق / سازمان بیمهای مبدأ از طریق پست سفارشی و یا به نحو مقتضی اقدام نماید.
گام چهارم: دریافت پاسخ از سازمان / صندوق بیمهای مبدأ
پس از دریافت پاسخ مبنی بر اعلام مدت، میزان و مبلغ کسور بازنشستگی و حق بیمه قابلانتقال و مستندات مربوط به آن از سوی صندوق / سازمان بیمهای مبدأ، کارشناس مدیریت استان از طریق پنل دفاتر استانی، بخش نقل سوابق، گزارش “تکمیل مدارک انتقال و سوابق خارجی” شماره بیمه، بیمهشده متقاضی را جستجو و نسبت به ثبت پاسخ و اسکن و درج سایر مدارک و مستندات دریافتی در سامانه سبا از طریق همین گزارش اقدام و در پایان با زدن دکمه“ تأیید و ارسال به مدیر“، مراتب را جهت تأیید نهایی به مدیریت استان ارسال مینماید.
مدارک لازم در خصوص نقلوانتقال کسور بازنشستگی و حق بیمه از سایر صندوقها و سازمانهای بیمهای:
1: قرارداد بیمه اجتماعی اولیه صندوق / سازمان بیمهای (مبدأ) با بیمهشده
2: پاسخ صندوق / سازمان بیمهای مبدأ در خصوص مدت و مبلغ حق بیمه قابلانتقال
3: فهرست ریز کسور بازنشستگی و حق بیمه سازمان / صندوق بیمهای مبدأ، در خصوص بیمهشده متقاضی انتقال سابقه که دارای تأیید صندوق یا سازمان بیمهای مربوطه باشد
تذکر 1: با توجه به اینکه ممکن است ریز سوابق بیمهای متقاضی نقل سوابق در صندوق مبدأ از طرق غیررسمی اخذ گردد ضروریست لیست مذکور به تأیید صندوق/ سازمان مبدأ رسیده باشد.
تذکر 2: مدارک مذکور پس از اسکن در سامانه سبا ثبت و تا تعیین تکلیف نهایی نحوه نگهداری پرونده فیزیکی بیمهشدگان متقاضی، مستندات مربوطه بهصورت فیزیکی در پرونده بیمهشده درج و بایگانی میشود.
گام پنجم: ثبت، صدور و ارسال نامه اعلام شمارهحساب به صندوق / سازمان بیمهای مبدأ
در این مرحله مدیر استان نسبت به ثبت و صدور نامه اعلام شمارهحساب از طریق پنل نقل سوابق دفاتر استانی “ گزارش درخواستهای در انتظار صدور نامه “ اقدام مینماید. پس از ثبت و صدور نامه، کارشناس استان از طریق ” گزارش درخواستهای ثبتشده“ شماره بیمه، بیمهشده را جستجو، انتخاب و گزینه “چاپ نامه صدور اعلام شمارهحساب“ را کلیک و سپس نامه امضاءشده را پرینت و ممهور به مهر مدیریت صندوق در استان نموده و بهصورت فیزیکی و از طریق پست سفارشی و یا به نحو مقتضی به صندوق / سازمان بیمهای مبدأ ارسال مینماید.
گام ششم: وصول چک کسور بازنشستگی و حق بیمه
کارشناس استان پس از دریافت چک کسور بازنشستگی و حق بیمه قابلانتقال از صندوق/ سازمان بیمهای مبدأ، از طریق “ گزارش درخواستهای ثبتشده“ شماره بیمه، بیمهشده را جستجو و اطلاعات چک را وارد سامانه سبا نموده سپس دکمه “تأیید و ارسال به مدیر استان“ را کلیک مینماید.
تبصره: اسکن چک کسور بازنشستگی و حق بیمه و ثبت آن در سامانه سبا از طریق گزارش“تکمیل مدارک انتقال و سوابق خارجی” توسط کارشناس استان الزامی میباشد.
مدیر استان نیز از طریق “ گزارش درخواستهای در انتظار تأیید “ تمامی شماره بیمههای منتظر تأیید حساب انفرادی را جستجو و با کلیک بر روی هر شمارهی بیمه و انتخاب دکمه“ تأیید و ارسال به اداره کل وصول حق بیمه و حسابهای انفرادی (ستاد) “ مراتب را جهت بررسی، محاسبه و تأیید حساب انفرادی بیمهشده به اداره کل مذکور ارسال مینماید.
تبصره: پس از تأیید نهایی درخواست نقل کسور بازنشستگی و حق بیمه، مدیریت استان موظف و مکلف است چک حق بیمه قابلانتقال دریافتی از صندوق / سازمان بیمهای مبدأ و نامه مربوط به آن را، جهت وصول چک به اداره کل امور مالی طی نامهای رسمی و از طریق سیستم اتوماسیون اداری چارگون (دیدگاه) و همچنین بهصورت فیزیکی ارسال و اداره کل مذکور نیز موظف است پس از وصول چک اطلاعات مربوط به وصول چک را به نحو مقتضی در سامانه سبا ثبت نماید.
گام هفتم: بررسی، محاسبه، تأیید حساب انفرادی جهت تولید شناسه مابهالتفاوت کسور بازنشستگی و حق بیمه
کارشناس نقلوانتقال سوابق اداره کل وصول حق بیمه و حسابهای انفرادی (ستاد) از طریق گزارش ” افراد منتظر تأیید حساب انفرادی- نقل “ حساب انفرادی بیمهشده را بررسی، محاسبه و تأیید مینماید در صورت مشاهده هرگونه ایراد قانونی و یا نقص در مدارک، کارشناس نقلوانتقال سوابق (ستاد) مراتب را با ذکر نواقص و از طریق زدن دکمه “ارجاع به کارشناس استان“ موارد را جهت رفع نقص و مغایرت قانونی و یا مختومه نمودن درخواست به مدیریت استان اعاده مینماید.
در صورت تأیید حساب انفرادی بیمهشده، کارشناس استان و یا کارگزاری از طریق “گزارش درخواستهای ثبتشده “ شماره بیمه، بیمهشده را جستجو، انتخاب و نسبت به ایجاد شناسه مابهالتفاوت حق بیمه قابل پرداخت از طریق کلید ” تولید شناسه مابهالتفاوت“ اقدام و از طریق گزارش “درخواستهای تکمیلشده ” شماره بیمه، بیمهشده را جستجو، انتخاب و فیش مابهالتفاوت حق بیمه قابل پرداخت را چاپ و تحویل بیمهشده جهت واریز از طریق دستگاه پوز صندوق، درگاه اینترنتی و یا مراجعه
مستقیم به شعب بانک کشاورزی بهحساب متمرکز شماره 600609 صندوق نزد بانک کشاورزی مینماید.
گام هشتم: ثبت مدت و میزان سوابق منتقله (خارجی) در حساب انفرادی بیمهشده
پس از وصول چک کسور بازنشستگی و حق بیمه بهحساب شماره 257787951 بنام صندوق نزد بانک رفاه کارگران و تأیید آن توسط اداره کل امور مالی و پرداخت فیش مابهالتفاوت کسور بازنشستگی و حق بیمه بهحساب متمرکز 600609 بنام صندوق نزد بانک کشاورزی توسط بیمهشده و پس از ثبت اطلاعات مالی هر دو فرآیند مذکور در سیستم بیمه اجتماعی (سامانه سبا) مدت و میزان سابقه و مبلغ حق بیمه منتقلشده در حساب انفرادی بیمهشده بهعنوان سابقه خارجی ثبت و قابلمشاهده خواهد بود.
تذکر مهم:
با استناد به قانون نحوه تأثیر سوابق منتقله بر سازمان تأمین اجتماعی برای استفاده از مزایای مقرر در قانون مصوب 09/02/1380 که مقرر میدارد ” سوابق خدمت غیر مشمول قانون تأمین اجتماعی بیمهشدگان که بابت آن حق بیمه یا کسور بازنشستگی به صندوق بازنشستگی ذیربط پرداخت گردیده است با انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی و مابهالتفاوت بر اساس محاسبات بیمهای آن طبق قوانین و ضوابط موجود صرفاً در تعیین مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان قابل احتساب میباشد مشروط بر آنکه افراد مزبور در زمان بازنشستگی دارای حداقل سابقه پرداخت حق بیمه مندرج در قانون تأمین اجتماعی باشند “
با استناد به قانون مذکور، تأکید مینماید سوابق منتقله از سایر صندوقهای بیمه اجتماعی به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر صرفاً در تعیین میزان مستمری استحقاقی بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان وفق بند الف ماده 19 آئیننامه اجرائی صندوق قابل احتساب میباشد و در شرایط احراز جهت بهرهمندی از مزایا و تعهدات بلندمدت مقرر در آئیننامه اجرائی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بلااثر میباشد.
مسئولیت نظارت و حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده معاونتها، ادارات کل وصول حق بیمه و حسابهای انفرادی، تعهدات قانونی، آمار و فناوری اطلاعات و محاسبات بیمهای، امور مالی، مدیریت استان و کارگزاریهای صندوق در سراسر کشور میباشد.