به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، مصطفی شریعتی مدیرکل تعهدات قانونی صندوق، دستورالعمل اعطای تسهیلات به مستمریبگیران، ضوابط پرداخت و نحوه بازپرداخت تسهیلات مستمریبگیران را به شرح ذیل اعلام کرد:
1- بانک عامل
در اجرای مفاد الحاقیه تفاهمنامه شماره دو بین صندوق و بانک قرضالحسنه مهر ایران، بانک مذکور به عنوان بانک عامل پرداخت تسهیلات تعیین گردیده است.
2- شرایط دریافت تسهیلات:
2-1) حداکثر سن متقاضیان جهت بهره مندی از تسهیلات 70 سال تعیین می گردد.
2-2) اولویت پرداخت با مستمریبگیرانی است که تاکنون از تسهیلات صندوق استفاده ننموده اند.
2-3) با توجه به ضرورت کفایت مستمری در بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی، احکامی مشمول دریافت تسهیلات میگردند که صرفاً یک دریافتکننده اصلی مستمری داشته باشند.
3-نحوه توزیع اعتبار تسهیلات در هر یک از تعهدات بلندمدت به شرح ذیل تعیین می گردد:
3-1) 20 درصد از کل اعتبار تخصیصی به مستمریبگیران ازکارافتاده کلی اختصاص داده شده است.
3-2) 40 درصد از کل اعتبار تخصیصی به مستمریبگیران سالمندی ( پیری) اختصاص داده شده است.
3-3) 40 درصد از کل اعتبار تخصیصی به مستمریبگیران بازماندگان (فوت) اختصاص داده شده است.
تبصره 1) : توزیع تعداد و مبلغ اعتبار تسهیلات در هر استان متناسب با سهم استان از کل مستمریبگیران مشمول دریافت تسهیلات تعیین شده است.
تبصره 2) : در صورت نبود متقاضی دریافت تسهیلات در هر یک از تعهدات بندهای فوق؛ اعتبار مربوطه به سایر تعهدات در همان استان و یا استانهای کمبرخوردار تخصیص داده خواهد شد.
4- شرایط و ضوابط عمومی پرداخت تسهیلات:
4-1) هر یک از دریافتکنندگان تسهیلات قرضالحسنه میبایست جهت واریز تسهیلات و پرداخت اقساط یک فقره حساب قرضالحسنه پسانداز نزد بانک عامل افتتاح نمایند. (حساب مربوطه توسط بانک عامل و به صورت غیرحضوری و گروهی افتتاح میگردد.)
4-2) تسهیلات ارائهشده بر مبنای عقد قرضالحسنه و با کارمزد 4 درصد میباشد.
4-3) تسهیلات بصورت متمرکز توسط بانک عامل به حساب کلیه معرفی شدگان مشمول واریز میگردد و مستمری بگیر می بایست صرفاً جهت امضای قرارداد و دریافت کارت بانکی خود به نزدیکترین شعبه بانک قرض الحسنه مهر ایران مراجعه نماید.
4-4) مبلغ تسهیلات اعطایی به مستمریبگیران بیمه عمر میگردد، حق بیمه متعلقه از مبلغ تسهیلات اعطایی به هر یک از مستمریبگیران کسر خواهد شد.
4-5) اعطای تسهیلات در قبال اخذ هزینه برابر ضوابط بانک مرکزی برای مستمریبگیران تسهیلات گیرنده انجام میگردد.
4-6) پرداخت تسهیلات منوط به اخذ استعلام از سامانههای بانک مرکزی و تایید استعلام می باشد، بر همین اساس چنانچه هر یک از اشخاص معرفیشده دارای مطالبات غیر جاری (سررسید گذشته، معوق، مشکوک الوصول) و یا چک برگشتی در سیستم بانکی باشند، امکان دریافت تسهیلات را نخواهند داشت.
5- وثایق و تضامین:
پرداخت تسهیلات به مستمری بگیران صندوق بدون اخذ ضامن صورت میگیرد.
6-مراحل ثبت درخواست تسهیلات مستمری بگیران در سامانه سبا :
6-1) مراجعه فرد متقاضی به مؤسسه کارگزاری مربوطه جهت ارائه درخواست کتبی تسهیلات .
6-2) پنل کارگزاریها - تسهیلات مستمریبگیران، گزارش "تسهیلات مستمریبگیران" چاپ فرم درخواست، اخذ امضاء و اثرانگشت متقاضی و درج مهر و امضاء تأییدکننده
6-3) گزارش"تکمیل مدارک درخواست وام" - آیکون "جدید" بارگذاری تصویر فرم درخواست با کد 712
6-4) گزارش"تسهیلات مستمریبگیران" تأیید و ارسال درخواست به مدیریت استان
6-5) پنل دفاتر استانی – تسهیلات مستمریبگیران، گزارش " تسهیلات وام مستمریبگیران" بررسی درخواستهای واصله و تأیید / رد درخواست
6-6) ارسال فایل اطلاعات متقاضیان به بانک عامل توسط اداره کل تعهدات قانونی
6-7) اعمال تغییر وضعیت درخواستهای تسهیلات در هر مرحله و کسراقساط از مبلغ مستمری ماهیانه توسط اداره کل فناوری اطلاعات
ارسال نظر