۲۳/ ارديبهشت/ ۱۴۰۴ | ۱۱:۰۹
۰۹:۳۵ ۱۳۹۲/۱۲/۱۸

چهارمین جلسه شورای مدیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر برگزار گردید

کد خبر : ۱۱۷۱۶
نویسنده :

چهارمین جلسه شورای مدیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستاییان و عشایر با حضور دکتر احمد میدری معاون رفاهی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل صندوق،رئیس هیئت مدیره، مدیران و کارشناسان ستادمرکزی و همچنین مدیران دفاتر نمایندگی استانها در محل سالن همایش های صندوق برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستاییان و عشایر ، در این جلسه حمید کلانتری، مدیرعامل صندوق با اشاره به قوانین جدید ابلاغ شده گفت: خوشبختانه موج علاقه مندی،تلاش ، تحرک، تغییر،توسعه و بهبود در اکثر استانها دیده می شود که این نشان از بهبود وضعیت صندوق نسبت به گذشته را دارد. وی با اشاره به این مطلب که در سه سال گذشته این صندوق تنها موفق به جذب 850 هزار نفر بیمه شده جدید شده است خاطرنشان کرد: با توجه به این روند و جامعه هدف 6 میلیونی که ما درنظر گرفته این و افزایش 5 میلیون نفری که مدنظر صندوق قرار دارد حدود 50 سال زمان خواهد برد تا ما به این هدف دست یابیم در صورتی که در برنامه ریزی ها قرار براین گردیده است که ما ظرف 5 سال به جامعه هدف خود دست یابیم و بتوانیم علاوه بر حدود یک میلیون 100 هزار نفر بیمه شده ای که در صندوق وجود دارند،5میلیون نفر دیگر را نیز اضافه کرده و به تعداد بیمه شده ای بالای 6 میلیون نفر ظرف 5 سال آینده دست یابیم. کلانتری در این خصوص راهکارهایی را نیز ارائه داد که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد: گسترش فعالیت فرهنگی تبلیغی و ترویجی و تنوع بخشی و بالابردن اثر بخشی آنها برای شناخت و ترویج هر چه بیشتر صندوق و خدمات آن توانمندسازی صندوق با افزایش و تقویت نیروی انسانی متخصص اصلاح ساختار سازمانی و خروج بالغ بر 80 درصد فعالیت های ستاد مرکزی و تفویض آن به استانها اصلاح فرایندهایی مانند فرآیند چاپ کارت، پروسه بیمه نمودن و برقراری مستمری بازنگری در محاسبات بیمه ای ارتقای جایگاه صندوق در تعامل با استان و ادارات استانی تقویت کارگزاری ها و تجهیز آنها اصلاح مدیریت پرداخت و هزینه ها در استان و تعریف بودجه استانی در ادامه کمیسیون های پنجگانه ای برای بررسی راهکارهای افزایش تاثیرات صندوق و پیشرفت آن به شرح زیر تشکیل گردید: کمیسیون اطلاع رسانی و تبلیغات با محوریت بررسی موانع و چالش های اطلاع رسانی به جامعه هدف و پیشنهاد روش های موثر در جذب گسترده که در آن هدف ها،راهبردها،شیوه های تبلیغات و انتخاب رسانه و همچنین استفاده از انواع رسانه به همراه مزایا و معایب آن مورد نقد و بررسی قرار گرفت. کمیسیون کارگزاریها با محوریت ارزیابی عملکرد کارگزاریها و بررسی پیشنهادها به منظوراصلاح انتخاب روش ها در کارگزاریهای جدید و ویژه که در آن در خصوص ضمانتهای انتظامی،استاندارها،شاخص های کارگزاریهای ویژه، چگونگی برخورد با افزایش درخواست اخذ امتیاز کارگزاری از طرف دستگاههای مختلف،نقاط قوت و ضعف استفاده از پست بانک،حفظ وضع موجود یا تغییر نوع همکاری با کارگزاری ها فعلی و همچنین نقاط قوت و ضعیف تجمیع کارگزاریهای دهیار در قالب شرکت تعاونی دهیاریها مورد بررسی قرار گرفت. کمیسیون فناوری اطلاعات با محوریت بررسی فرصت ها و چالش های اتوماسیون و سیستم های نرم افزاری و راهکارهای ارتقا کارآمدی که در آن تاثیر آموزش نیروی انسانی در استقرار و توسعه اتوماسیون،اهمیت نگهداری و پشتیبانی سیستم ها،امنیت در سیستم ها و نیز بررسی سطح دسترسی مخاطبین به زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مورد نقد و بررسی قرار گرفت. کمیسیون بیمه کشاورزان با محوریت چگونگی فرآیندهای اجرایی بیمه کشاورزان غیرساکن روستا که در آن میزان جذب و راهکارهای افزایش بیمه شدگان با اجرای دستورالعمل بیمه کشارزوان غیرساکن روستا در کشور،چگونگی استفاده از سایربخش ها در کنار صنفی برای اجرای این قانون،فرصت ها و محدودیت های اجرای این قانون برای صندوق،میزان جلب رضایت مشمولین این قانون و سطوح درآمدی تعریف شده برای پرداخت حق بیمه مشمولین این قانون بررسی گردید. کمیسیون بهبود روش ها با محوریت بررسی پیشنهادات بهبود روش ها و سیستم های مدیریتی و نیز شیوه تمرکززدایی و چابک سازی اداری که در این کمیسیون استفاده از استانداردهای ملی و بین المللی،احیای آموزش های کاربردی در جهت توسعه منابع انسانی به سرمایه گذاری،فراهم نمودن پایه و اساس مدیریت دانش،شفاف شرح شغل و شرح تشکیلات تفصیلی واحد ها و بهبود کیفیت زندگی کاری با استفاده از ابزارهای HRM و فرمت سازی مورد تبادل افکار و بررسی قرار گرفت. پس از تشکیل این کمیسیون ها و تبادل افکار در جلسه بعدازظهر جمع بندی آنها صورت گرفت.   در پایان برگزاری جلسه شورای مدیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستاییان و عشایر پیش نویس منشور فعالیت های صندوق برای سال 93 تدوین و ارائه گردید. در این مراسم سید حمید کلانتری پیش از بیان منشور با اشاره اجرای طرح سبد کالا در کشور پیشنهاد داد:در مورد مرحله دوم سبد کالا به نظر می رسد اگر به جای پرداخت نقدی و یا کالای مصرفی بتوان به گونه عمل کرد که به عنوان مثال دولت 5 سال حق بیمه روستاییان و عشایر را رایگان بپردازد بسیار موثرتر خواهد بود. وی ادامه داد:نکته ای که بسیار مهم است آمار صندوق می باشد،آمار تقریبی ما برمبنای 20 میلیون جمعیت روستایی است که حدود 15 میلیون بالای 18 سال سن دارند و از این تعداد چون بعد خانوار در بین جامعه روستایی به دلیل مهاجرت در سنین بالا افزایش یافته و جمعیت خانواده ها کم می شود فرض کردیم که 3 نفر در نظر گرفته شود،براین مبنا حدود 5 میلیون روستایی، 200هزار خانوار عشایری و حدود 5/1 میلیون نفر هم کشاورزان ساکن شهرها می باشند که در جمع بندی نهایی بالغ بر 6 میلیون نفر جامعه هدف این صندوق خواهد بود. کلانتری افزود: در حال حاضر یک میلیون نفر بیمه شده داریم و 5 میلیون نفر دیگر هم باید بیمه شوند و جمعیت بیمه باید بین 6 تا 5/6 میلیون نفر برسد. وی با بیان این مطلب که می توانیم از کارگزار مروج علاوه بر کارگزاران خود استفاده کنیم و نیز باید در سطح استانها کارگزاریهایی به صورت کارگزار ویژه در نظر گرفته شود تاکید کرد: مدیران استانی باید به گونه ای عمل کنند که کارگزاری بیمه یک شغل درنظر گرفته شود تا سازمان بتواند به صورت بلند مدت از خدمات آنها برای بیمه شدگان استفاده کند، از همین رو شایسته است مدیران استانی کارگزارانی را که توان همراهی با صندوق را ندارند حذف و کارگزاران همراه را تقویت کنند. در خاتمه پیش نویس منشور تدوین شده برای اهداف سال آینده صندوق در قالب بندهای زیر اعلام گردید: 1- لازم است همیشه و همه جا توجه داشته باشیم که بهره برداران از نتایج کار و تلاش ما، روستائیان زحمتکش و شریف، عشایر غیور و محروم و کشاورزان عزیز و بزرگوار هستند که خداوند لیاقت و شایستگی خدمت به آنان را نصیب ما ساخته است، ارائه خدمات بیمه ای به این جامعه عزیز یعنی تأمین امنیت، آرامش، کرامت و عزت برای همه این عزیزان و خانواده ایشان در زمان سختی و سالخوردگی است. این نگاه و توجه برای یکایک ما انگیزه ساز است و بر معنویت و فضای کاری در صندوق می افزاید. 2- هر کس در هر پست سازمانی و مسئولیتی که قرار گرفته است باید تلاش نماید که بهره وری خود را به حداکثر برساند. لازمه این کار قبل از هر چیز شناخت وظیفه و شناخت بهترین روش ها و فنون برای انجام آن وظیفه است. یادگیری مستمر با هدف بهبود و بهره وری یک وظیفه و مسئولیت جاری همه کارکنان می باشد. 3- حساسیت و توجه به حفظ بیت المال، صرفه جویی و استفاده صحیح از امکانات و دارائیهای در اختیار و پیش بینی مجموعه شرایط و تمهیدات لازم برای پیشگیری از هرگونه تخلف مالی در همه عرصه ها و اقدامات از جمله نکات مهمی است که لازم است مورد توجه همه همکاران و به ویژه مدیران محترم قرار گیرد. البته نیاز به یادآوری است که هرگونه هزینه به جا و منطقی برای پیشبرد امور و ارتقاء اثربخشی در انجام وظایف به هیچ وجه منافاتی با صرفه جویی ندارد. 4- نظم و انضباط یک اصل مهم و مؤثر در رسیدن هر سازمان و هر گروه به اهداف از پیش تعیین شده می باشد، نظم را باید با حضور به موقع در محل کار، حضور در جلسات داخل و بیرون از صندوق در ساعت مقرر، انجام هر کار در موعد و زمان مقرر، پاسخگویی به ذینفعان و ارباب رجوع براساس تعهد در زمان تعیین شده، مدیریت زمان و پرهیز از هدر رفت اوقات، پرهیز از تداخل در کار دیگران و موازی کاری، نوشتن اقدامات و گزارش کارهای انجام شده و مستندسازی آنها مورد توجه قرار داد . بدیهی است برنامه ریزی درست همراه با زمان بندی و تقسیم کار و پی گیری و نظارت در پیشبرد امور مسئولیت همه مدیران در توسعه نظم و انضباط است. 5- رعایت اصول و ارزشهای اخلاقی در محیط کار شامل حسن اخلاق، خوشرویی و احترام به همکاران و مراجعین، ... پرهیز از هرگونه سوءظن، سخن چینی ، غیبت و بدگویی، توجه خاص به صداقت، سلامت و امانتداری، توسعه محبّت، و روحیه همکاری، تعاون و همدلی و رعایت تمیزی و آراستگی در پوشش و محیط کار از جمله مسائل مهمی است که همه همکاران در کلیه سطوح سازمانی در مرکز، استانها و کارگزاریها خود را ملزم به رعایت آن می دانند. 6 – اندیشه و تدبیر برای انجام هر چه بهتر امور و دست یابی به اهداف، از پیش نیازهای ضروری به ویژه برای کارشناسان و مدیران می باشد، آنچه موجب تقویت اندیشه و عقلانیت در کارها می شود شناخت و مطالعه پیرامون مسائل، نقد و بررسی کارشناسی و استفاده تحلیلی از آمار و اطلاعات صحیح در هر حوزه می باشد، باید فکر کردن و کار کارشناسی در مجموعه صندوق به یک فرهنگ، رویه و ارزش تلقی شود و از هرگونه کار نسنجیده و عجولانه و غیر علمی پرهیز نمود. 7- حفظ شأن، اعتبار و موقعیت صندوق در کلیه تعاملات، جلسات و مذاکرات و اجرای تعهدات در موعد مقرر تعهدی است که یکایک همکاران باید با تعصب و همیّت سازمانی در ارتقاء آن تلاش نمایند. شایسته است هر یک از ما از هر تصمیم، اقدام یا رفتاری که به این اعتبار و اعتماد خدشه وارد کند به شدت پرهیز کنیم، انتظار براین است که در صندوق همه همکاران اهداف فردی و سازمانی اشان بر هم تطابق داشته باشد
لینک کپی شد