منابع انساني بخش عمده ای از ورودی های توليدی و عملياتي سازمان ها و مراكز صنعتي را تشكيل مي دهند. شركتي كه مدير و كاركنان با مهارت را به كار مي گيرد در مقايسه با نوسانات ديگری كه از چنين امتيازی برخوردار نيستند، احتمالاً موفقيت بيشتری دارد. اگر افراد از طريق آموزش به تخصص و مهارت های بالاتری مجهز گردند، وظايف خود را صحيح تر انجام داده و قابليت بيشتری برای يادگيری روش های انجام كار و توليد پيشرفته در ارتباط با كارشان پيدا مي كنند. آموزش مي تواند سطح مهارت های مديران و كاركنان را تعالي بخشيده و دستاوردهای مؤثر مرتبط با عملكرد را به وجود آورد. شواهد موجود بيانگر آن است كه كشورهای پيشرفته و شركت های موفق سرمايه گذاری های هنگفتي را در اين زمينه به كار بسته اند. بدون شك آنان سودآوری و كارآمدی آموزش نيروی انساني را درگذشته تجربه نموده اند كه در وضعيت حاضر نيز به انجام چنين عملياتي اهتمام مي ورزند.در يك رويكرد انسان متمركز، طراحي فرايندگرای انسان به همان اندازه كه مسائل فني، از جنبه های بهره وری نشان داده اند، اهميت دارد. برنامه های مختلفي ازجمله افزايش انگيزه در محل كار، بهبود شرايط كار كارگران فيزيكي، به دست آوردن امنيت شغلي و افزايش رضايت شغلي، افزايش كيفيت و بهره وری، كاهش هزينه ها برای تبديل شدن انسان متمركز روزبه روز در حال افزايش است (عيوق و همكاران، 683 )
ارسال نظر